Na osnovu člana 18 stav 1 alineja 2 Statuta političke stranke Slovačke demokratske lige – Slovenská demokratická liga, na prvoj redovnoj skupštini SDL održanoj dana 17.8.2024 godine donete su izmene Statuta koji je usvojen na osnivačkoj skupštini održanoj dana 24.4.2024. skupština.
STATUT
SLOVAČKA DEMOKRATSKA LIGA – SLOVENSKÁ DEMOKRATICKÁ LIGA
Član 1.
Slovačka demokratska liga – Slovenská demokratická liga
(skraćeno: SDL) je politička stranka slovačke nacionalne manjine koja je osnovana sa ciljem da predstavlja i zastupa interese slovačke nacionalne manjine u Republici Srbiji, da zaštiti i unapređuje prava njenih pripadnika.
SDL je politička stranka čiji je osnovni opšti pravni akt i dokument ovaj Statut.
Član 2.
Naziv političke stranke: Slovačka demokratska liga – Slovenská demokratická liga.
Naziv političke stranke je na srpskom jeziku i ćiriličkom pismu u nastavku čega je naziv političke stranke na slovačkom jeziku i pismu.
Skraćeni naziv političke stranke: SDL.
Sedište političke stranke: Republika Srbija, Bač, Ive Andrića 18.
Pečat stranke: SDL ima pečat kojim overava svoje poslovanje i finansijske dokumente.
Pečat je prečnika 35 mm, kružnog oblika, sa ispisanim tekstom po čitavom krugu pečata: Slovačka demokratska liga – ćiriličkim pismom i Slovenská demokratická liga na slovačkom jeziku i pismu a u sredini kruga pečata je ispisano SDL.
Organizacione jedinice ne poseduju samostalno pečat.
Simbol vizuelnog identiteta SDL je krug žute boje u kome se po obodu s leve strane od sredine prema dole proteže plava linija koja se pretvara u ruku plave boje koja se rukuje sa drugom rukom zelene boje a koja se nalazi u donjem delu kruga. U sredini kruga nalazi se beli dvostruki krst koji proizilazi iz ruku koje se rukuju a u desnoj strani kruga crnim slovima od gore prema dole ispisana su slova SDL.
Član 3.
SDL je pravno lice sa pravima i obavezama utvrđenim važećim pravnim propisima, ovim Statutom i ostalim usvojenim dokumentima političke stranke.
U komunikaciji sa trećim licima i državnim organima SDL predstavlja i zastupa predsednik SDL.
SDL svoju aktivnost ispoljava i vrši na teritoriji Republike Srbije.
Član 4.
Programski ciljevi SDL su:
- zastupanje prava i interesa pripadnika slovačke nacionalne zajednice kroz neprestanu borbu za doslednu primenu pojedinačnih i kolektivnih prava garantovanih ustavom i zakonima RS,
-zalaganje za izmene zakona koji su od velike važnosti za našu nacionalnu zajednicu i opštih akata jedinica lokalne samouprave u Vojvodini u kojima tradicionalno žive pripadnici slovačke manjine u pravcu prošrivanja i izmena ovih prava gde je uočeno da dosadašnji pravni okviri i legislative nisu dali dobre rezultate, - zbog evidentno smanjenog broja pripadnika slovačke nacionalne manjine na ovim prostorima iskazanom na poslednjem popisu stanovništva u RS, očekuje nas neprestani rad na svim poljima na kojima ćemo pokušati sprečiti dalje iseljavanje vojvođanskih Slovaka (posebno mlađe populacije) a stimulisati i pospešiti njihovo ostajanje i vraćanje u sredine u kojima su rođeni što je u krajnjim posledicama jednako borbi za opstajanje Slovaka na ovim prostorima, posebno mladih,
- insistiranje na proporcionalnom zapošljavanju pripadnika slovačke nacionalne manjine na svim nivoima u državnim i javnim ustanovama, državanim i javnim preduzećima, pravosuđu, organima unutrašnjih poslova, organima APV, jedinicama lokalalne samouprave i svim zdravstvenim i socijalnim ustanovama, posebno u sredinama sa službenomm upotrebom slovačkog jezika i pisma,
- podržavamo puno izgrađivanje i jačanje lokalnog samoupravljanja zbog čega smatramo važnim stvaranje zakonskih, institucionalnih i finansijskih garancija za lokalno samoupravljanje i lokalnu demokratiju,
- cilj nam je da homogenizujemo slovački korpus koji će doprineti povećanju snage zajedništva nacionalne manjine Slovaka u Srbiji,
- SDL podržava široku i stvarnu autonomiju Vojvodine u tom cilju se zalažemo za izmenu ustavnog položaja Vojvodine, koji će omogućiti da građani pokrajine samostalno upravljaju sa ovde proizvedenim dobrima, uplaćenim porezima i doprinosima. Planiramo da obezbedimo učešće građana mesnih zajednica i naselja u donošenju svih onih odluka koja utiču na njihov život i poslednje ali ništa menje važno,
- neprestalan rad i zalaganje za očuvanje nacionalnog identiteta Slovaka kroz obezbedjenje uslova koji će to omogućiti u oblasti upotrebe slovačkog jezika i pisma, kulture, obrazovanja i informisanja.
Član 5.
Svako punoletno, poslovno sposobno lice koje je državljanin Republike Srbije i koje prihvata Statut i Program SDL može da postane član. Svoju volju za saradnjom iskazuje potpisom pristupnice.
Član 6.
Pojedinačno članstvo SDL čine: - redovni članovi i
- počasni članovi.
Počasno članstvo i počasnu funkciju u SDL dodeljulje Savet SDL.
Član SDL, kao političke stranke nacionalne manjine, može biti i lice koje je istovremeno član druge stranke, pod uslovom da nije stranka nacionalne manjine i da nema programskih i statutarnih prepreka.
Udruživanje SDL sa drugim političkim strankama slovačke nacionalne manjine u šire političke saveze kao i spajanje SDL sa drugim političkim strankama moguće je u skladu sa zakonom.
Član 7.
Pristupnice koje predstavljaju zahtev za prijem u pojedinačno članstvo SDL, na osnovu predloga nadležnih mesnih organizacija, odobrava predsednik SDL, a prijem postaje zvaničan kada pristupnicu svojim potpisom i pečatom overi predsednik SDL.
Svaki pojedinačni član dobija člansku legitimaciju koju izdaje SDL i koja je snabdevena sa potpisom predsednika SDL.
Evidencija o članovima je obavezna i vodi se na način utvrđen Zakonom o političkim strankama.
Član 8.
Članstvo prestaje smrću, istupanjem, brisanjem iz evidencije, odnosno isključenjem pojedinačnog člana, o čemu odlučuje Finansijska i Disciplinska komisija SDL.
Član 9.
Samo redovan član može da bira i da bude izabran.
Član 10.
Obaveze člana:
- da se pridržava svi odredbi osnovnih dokumenata SDL, odluka Saveta, Predsedništva i mesne, opštinske, gradske i okružne organizacije kojoj član pripada,
- da u intelektualnom, moralnom i u skladu sa svojim materijalnim mogućnostima utiče na snažnije ostvarivanje postavljenih ciljeva,
- da ispunjava obaveze kojih se sam prihvatio.
Član 11.
Prema svakom članu koji postupa u suprotnosti sa Statutom, Programom i pravilnicima SDL, odnosno koji krši odluke Saveta i Predsedništva, koji narušava ugled i interese SDL, Finansijska i Disciplinska komisija SDL može da preduzme sledeće mere: - da se javno ogradi od njih,
- da ih smeni sa funkcije koja im je dodeljena u SDL, odnosno u drugim izvršnim telima i organima u koja ih je SDL delegirao i kandidovao,
- da ih isključi iz SDL.
Član 12.
Da bi se provele mere iz člana 11 ovog statuta, mora da prethodi disciplinski postupak i utvrđivanje činjenica na osnovu kojih Finansijska i Disciplinska komisija donosi odluku.
Protiv prvostepene odluke komisije, član protiv koga se vodi postupak, inicijator postupka ili predsednik SDL, može da uloži žalbu sa odloženim dejstvom Predsedništvu SDL.
Odluka predsedništva je pravosnažna i konačna i potpisuje je predsednik SDL svojim potpisom.
Član 13.
U slučaju da organi mesnih, opštinskih, gradskih i okružnih organizacija, odnosno pojedini njihovi članovi postupaju u suprotnosti sa osnovnim dokumentima ili odlukama SDL, Finansijska i Disciplinska komisija može da suspenduje ove organe ili pojedine njihove članove i istovremeno preispita članstvo odgovornih lica, i može da donese odluku o održavanju novih, vanrednih izbora u organizacijama koje odredi.
Preispitivanje statusa člana i nove izbore treba obaviti u roku od 30 dana od donošenja odluke.
Član 14.
SDL čini kompletno članstvo i organizacione jedinice po teritorialnom principu (mesne organizacije, opštinske organizacije, gradske organizacije, okružne organizacije).
Mesnu organizaciju, uz odobrenje Predsedništva, može da osnuje najmanje 5 redovnih članova.
Opštinsku organizaciju mogu da osnuju mesne organizacije u onim opštinama, u kojima su formirane najmanje 2 mesne organizacije.
Mesne organizacije koje funkcionišu u gradovima Srbije, osnivaju gradsku organizaciju.
Okružnu organizaciju osnivaju one mesne i gradske organizacije, koje su na teritoriji jednog okruga.
SDL iz svog članstva može da formira omladinsku organizaciju koju mogu da čine redovni članovi stranke ispod 35 godina starosti.
Član 15.
Organi SDL su: - Skupština,
- Savet,
- Predsedništvo,
- Predsednik stranke,
- Finansijska i Disciplinska komisija.
Organi okružnih, opštinskih i gradskih organizacija su: - Predsedništvo i
- Nadzorna komisija.
Okružne, opštinske i gradske organizacije u slučaju većeg broja članstva, ili iz drugih opravdanih razloga, mogu da izaberu i savet.
Organi mesne organizacije: - mesni odbor,
- predsedništvo.
One mesne organizacije koje broje više od sto članova, mogu da izaberu i svoj savet.
Rad mesnih, opštinskih, gradskih i okružnih organizacija odvija u skladu sa Statutom SDL.
Član 16.
Najviše telo SDL je Skupština koja redovno zaseda najmanje jednom u dve godine.
Skupštinu i vanrednu skupštinu saziva predsednik SDL.
Ukoliko predsednik zbog sprečenosti ne može da sazove skupštinu, to može učiniti izvršni potpredsednik po ovlašćenju predsednika, ili na pismeni zahtev više od 20 % članova stranke.
Skupštinu i vanrednu skupštinu treba održati u roku od 30 dana nakon sazivanja.
O sazivanju Skupštine i vanredne skupštine i razlozima njenog sazivanja informaciju će pismenim putem dobiti članovi Skupštine i predsednici mesnih organizacija, u skladu sa članom 17. Statuta.
Član 17.
Skupštinu čini ukupno 5% članova stranke po delegatskom principu. Članovi Skupštine su članovi Saveta i zatim proporcionalno zastupljeni delegati mesnih organizacija. Svaka mesna organizacija ima najmanje jednog delegata u Skupštini. Dalji broj delegata pojedinih mesnih organizacija određuje Savet, u proporciji sa brojem članova. Delegate biraju odbori mesnih organizacija. U radu Skupštine sa savetodavnim pravom učestvuju izabrani republički i pokrajinski poslanici i odbornici SDL, članovi Finansijske i Disciplinske komisije.
Član 18.
Nadležnosti Skupštine:
- donosi Statut SDL,
- donosi izmene i dopune Statuta,
- donosi program, izmene i dopune Programa SDL,
- donosi odluku o udruživanju političke stranke u šire političke saveze u zemlji i inostranstvu,
- donosi odluku o spajanju političke stranke,
- donosi odluku o promeni imena političke stranke,
- bira članove Saveta i predsednika stranke,
- odlučuje o prestanku rada SDL.
Skupština prihvata izveštaj predsednika stranke i Finansijske i Disciplinske komisije o radu u periodu između dve sednice Skupštine.
Skupština svakih osam godina održava izbore, ali na osnovu odluke predsednika to može da učini na bilo kojoj svojoj sednici.
Član 19.
Kvorum za rad i odlučivanje Skupština ima ako je prisutna većina njenih članova. Svoje odluke Skupština donosi većinom glasova prisutnih članova.
Izuzetno, od stava 1 ovog člana, odluke o:
- prestanku rada SDL,
- izmenama Statuta i Programa SDL,
- udruživanju političke stranke u šire saveze u zemlji i inostranstvu i,
- spajanju političke stranke,
Skupština donosi većinom glasova svih članova Skupštine.
Skupština donosi Poslovnik kojim reguliše postupak donošenja odluka. Poslovnik se donosi najkasnije u roku od godinu dana od dana donošenja Statuta.
Član 20.
U periodu između dve Skupštine, vrhovni organ SDL je Savet, koji se zajedno sa predsednikom, sastoji od ukupno 9 članova. Mandat Saveta traje osam godina. Savet godišnje zaseda najmanje četiri puta. Članove Saveta SDL većinom od ukupnog broja članova, tajnim glasanjem bira Skupština.
Član 21.
Ukoliko između dva izborna perioda nekima od članova Saveta izabranim od strane Skupštine prestane članstvo u ovom telu, Savet umesto njih od članova SDL, može da postavi nove članove. U periodu između dve izborne skupštine, u Savet se može postaviti najviše pet članova.
Član 22.
Nadležnosti Saveta: - usvaja političke stavove, u skladu sa Programom SDL,
- priprema i razmatra nacrte i predloge koji će se naći pred Skupštinom,
- iz redova svog članstva bira i razrešava dužnosti člana Predsedništva, izvršnog potpredsednika i potpredsednika stranke,
- utvrđuje oblasti rada potpredsednika i članova Predsedništva,
- donosi odluku o godišnjem budžetu SDL i godišnjem izveštaju Finansijske i Disciplinske komisije,
- predlaže kandidate, odnosno prihvata njihovu kandidaturu u republička, pokrajinska tela i tela lokalnih samuoprava i za odgovarajuće funkcije,
- u cilju uspešnijeg rada formira stručne komisije,
- prihvata osnivanje odbora,
- prihvata osnivanje mesnih, opštinskih, gradskih i okružnih organizacija,
- donosi odluke o sporazumima o saradnji i koalcionim sporazumima, prihvata sporazume sklopljene od strane Predsedništva,
- predlaže izmene Statuta i Programa kada ove dokumente treba uskladiti sa Zakonom o političkim strankama,
- obavlja ostale zadatke predviđene Statutom i pravilnicima.
Član 23.
Kvorum za rad i odlučivanje Savet ima ako je prisutna većina njegovih članova. Svoje odluke Savet donosi većinom glasova prisutnih članova.
Član 24.
Savetom rukovodi predsednik političke stranke, koji saziva sednice i njima predsedava.
Savet iz svojih redova može da izabere zamenika predsednika koji zamenjuje predsednika Saveta u odsustvu i koji ga zamenjuje u ulozi predsedavanja Savetom.
Član 25.
Između sednica Saveta, Predsedništvo je vrhovno telo SDL koje donosi odluke, kao njegov izvršni organ. Članovi Predsedništva potiču iz Saveta. Predsedništvo je sa predsednikom, izvršnim potpredsednikom i potpredsednikom telo koje broji pet članova.
Mandat Predsedništva traje osam godina.
Član 26.
Nadležnosti Predsedništva: - izvršavanje odluke Skupštine i Saveta SDL
- priprema izveštaja o aktivnostima i događanjima u proteklom period za sednice Saveta,
- izbor članova Finansijske i Disciplinske komisije iz redova Skupštine, tajnim glasanjem,
- imenovanje sekretara kancelarije i portparola SDL,
- obavlja ostale zadatke, u skladu sa Statutom i pravilnicima.
Član 27.
Predsedništvo zaseda najmanje jednom u tri meseca, a sednicama upravlja predsednik SDL. Kvorum za rad i odlučivanje predsedništvo ima ako je prisutna većina njegovih članova. Svoje odluke Predsedništvo donosi većinom glasova prisutnih članova.
Član 28.
Predsednika SDL na mandatni period od osam godina bira Skupština neposrednim i javnim glasanjem.
Predsednik zastupa političku stranku. Predsednik između ostalog:
- odlučuje o zahtevima za prijem u članstvo,
- predlaže članove Finanskijske i Disciplinske komisije,
- svojim potpisom omogućava pravosnažnost donetih i izmenjenih dokumenata, odredba i odluka Saveta, Predsedništva, Finansijske i Disciplinke komisije,
- saziva Skupštinu i vanrednu skupštinu SDL.
Izvršnog potpredsednika i potpredsednika SDL, na predlog predsednika, na mandatni period od osam godina, bira Savet od svojih članova, tajnim glasanjem. Mandat izvršnog potpredsednika i potpredsednika prestaje ukoliko prestane njihovo članstvo u Savetu SDL.
Predsednika, po njegovom ovlašćenju, u slučaju njegove sprečenosti, zamenjuje izvršni potpredsednik.
Predsedniku stranke pre isteka mandata ova funkcija može prestati i podnošenjem pismene ostavke date na ovu funkciju u kom slučaju je Skupština SDL dužna da najkasnije u roku od 30 dana od dana prijema pismene ostavke sazove skupštinu radi izbora novog predsednika stranke.
Član 29.
Finansijska i Disciplinska komisija nadzire imovinsko stanje, ekonomske i finansijske tokove kao i disciplinske odnose unutar političke stranke i izrađuje finansijki plan političke stranke. Komisija ima tri člana a na predlog predsednika, tajnim glasanjem, bira je Predsedništvo SDL, od redovnih članova Skupštine.
Član Saveta ili Predsedništva ne može istovremeno da bude i član Finansijske i Disciplinske komisije. Mandat Komisije traje osam godina.
Finansijska i Disciplinska komisija iz svojih redova, tajnim glasanjem, bira predsednika, čiji mandat traje osam godina.
Odluke se donose većinom glasova članova komisije. Za finansijsko poslovanje, podnošenje izveštaja i vođenje knjiga političke stranke odgovornost snosi predsednik Finansijske i Disciplinske komisije.
Ovlašćeno lice da kontaktira sa nadležnim organom je predsednik Finansijske i Disciplinske komisije. Finansijska i Disciplinska komisija u roku od 60 dana od izbora održava svoju zvaničnu sednicu, bira predsednika, izrađuje predlog godišnjeg budžeta stranke i iznosi ga pred Savet na usvajanje.
Na kraju svake finansijske godine, sprovodi unutrašnju kontrolu i o njenom rezultatu putem izveštaja u pismenoj formi, obaveštava Savet. Finansijska i Disciplinska komisija jednom godišnje Skupštini podnosi izveštaj o svom radu. Vođenje postupka u vezi aktivnosti članova i tela SDL koja je u suprotnosti sa osnovnim dokumentima i pravilnicima političke stranke, spada u nadležnost Finansijske i Disciplinske komisije.
Član 30.
Opštinske, gradske i okružne organizacije putem svojih nadležnih organa: - sprovode politiku utvrđenu u osnovnim dokumentima i od strane rukovodećih organa SDL
- koordiniraju rad mesnih organizacija koje pripadaju njihovoj organizaciji,
- podnose predloge vezane za saradnju ili sklapanje koalicionih sporazuma sa drugom strankom ili strankama,
- koordiniraju utvrđivanje predloga koji se donose na kandidaturu poslanika i funkcionera na svim nivoima vlasti,
- biraju kandidate u Savet SDL,
- koordiniraju izbor, odnosno kandidaturu delegata i predstavnika u druge visoke rukovodeće organe SDL,
- mogu da definišu inicijative i predloge prema Savetu SDL
- obavljaju druge zadatke utvrđene osnovnim dokumentima i pravilnicima i odlukama Saveta i Predsedništva.
Član 31.
Mesne organizacije putem svojih nadležnih organa: - biraju rukovodeće organe mesne organizacije,
- sprovode politiku utvrđenu u osnovnim dokumentima i od strane rukovodećih organa,
- mogu da definišu inicijative i predloge prema Savetu SDL,
- biraju, odnosno kandiduju delegate i predstavnike u visoke rukovodeće organe SDL,
- podnose predloge za kandidate za poslanike i funkcionere na svim nivoima vlasti,
- podnose predloge u vezi podnetih molbi za prijem u članstvo,
- mogu da iniciraju pokretanje disciplinskog postupka,
- koordiniraju politčku aktivnost i aktivnost na zaštiti interesa koju sprovode njihovi članovi u svojoj oblasti delovanja,
- obavljaju druge zadatke utvrđene osnovnim dokumentima, pravilnicima i odlukama Saveta i Predsedništva.
Član 32.
Određivanje kandidata za poslanike u republičkoj i pokrajinskoj skupštini i kandidata za funkcije u lokalnim samoupravama, odvija se na osnovu odluke Saveta SDL a na predlog opštinskih, gradskih i okružnih organizacija.
Kandidate za odbornike u lokalnim samoupravama Savet SDL odobrava na predlog mesnih, opštinskih, gradskih i okružnih organizacija. Ukoliko kandidaturu nekog od kandidata ne prihvati, to obrazlaže u pismenoj formi i određuje ponavljanje procesa predlaganja kandidata, da bi odluku doneo nakon ponovljenog postupka.
Sporazum o predizbornoj ili postizbornoj koaliciji i saradnji sa drugim strankama na republičkom, pokrajinskom i lokalnom nivou odobrava Savet SDL. Kandidati mogu biti samo redovni članovi Saveza SDL, ukoliko predsednik SDL ne odluči drugačije.
Član 33.
Poslanici i odbornici SDL mogu da formiraju samo jednu poslaničku odnosno odborničku grupu na bilo kom nivou vlasti.
Članovi grupe, u skladu sa osnovnim dokumentima i pravilnicima, kao i odlukama tela SDL, zajednički formiraju svoje stavove, i prilikom svakog glasanja dužni su da glasaju po stavu grupe kako je to dogovoreno.
Član 34.
Glavnom kancelarijom SDL upravlja sekretar kancelarije, koga na predlog predsednika, imenuje Predsedništvo.
Član 35.
U radu opštinskih, gradskih i okružnih organizacija po pravilu pomaže opštinska, gradska i okružna kancelarija. O osnivanju kancelarija, kao i o zaposlenima u kancelarijama, na predlog opštinskih, gradskih i okružnih organizacija odlučuje Finansijska i Disciplinska komisija.
Član 36.
Izvori iz kojih SDL pribavlja sredstva za obavljanje stranačkih aktivnosti i redovan rad stranke su:
- Javni izvori – sredstva iz budžeta Republike Srbije, budžeta APV i budžeta jedinice lokalne samouprave,
- Privatni izvori – članarine, prilozi pravnih i fizičkih lica, prihodi od imovine SDL i legati.
Savet stranke usvaja finansijski plan najkasnije do 30. 12. tekuće godine za iduću kalendarsku godinu na predlog predsednika Finansijske i Disciplinske komisije. Stranka vodi svoje finansijsko poslovanje preko tekućeg računa u skladu sa Zakonom.
Za finansijsko poslovanje, podnošenje izveštaja i vođenje knjiga političke stranke odgovornost snosi predsednik Finansijske i Disciplinske komisije. Takođe, ovlašćeno lice da kontaktira sa nadležnim organom je predsednik.
Član 37.
Dužnost je i obaveza članova SDL da uredno plaćaju članarinu.
Odluku o visini članarine donosi Savet SDL. Članarinu redovni članovi uplaćuju jednokratno, na godišnjem nivou.
Svaka mesna organizacija stranke ima blagajnika koji prikuplja članarinu, daje članu overenu priznanicu i uplaćuje članarinu na račun stranke za celu mesnu organizaciju. Ukoliko član ne plati članarinu duže od 2 godine, predsednik Finansijske i Disciplinske komisije upućuje predlog predsedniku SDL da se član u skladu sa Statutom briše iz članstva.
Član 38.
Aktivnost svakog organa SDL je javna. Obaveštavanje javnosti obavlja se putem internet stranice i sredstava javnog informisanja a ovu aktivnost koordinira portparol SDL, koga na predlog predsednika SDL imenuje Predsedništvo.
Član 39.
SDL prestaje sa radom:
- na osnovu odluke Skupštine,
- u ostalim slučajevima propisanom zakonom.
- Ako dođe do prestanka rada SDL o načinu raspolaganja imovine odlučuje Finansijska i Disciplinksa komisija.
Član 40.
Izmene Statuta, Programa i ostalih dokumenata SDL, Skupštini mogu da predlože: - Savet i Predsedništvo,
- 50% opštinskih, gradskih i okružnih organizacija,
- najmanje 50 pojedinačnih članova.
Član 41.
Ovaj Statut stupa na snagu danom njegovog usvajanja na osnivačkoj skupštini a njegove izmene i dopune danom usvajanja na prvoj redovnoj skupštini političke stranke SDL.
Predsedavajući Osnivačke skupštine